Thursday, January 1, 2009

Pemergian MU..

Malam itu tanggal 27/12/2008 kul 7.56pm aku dapat mesej dari my cousin.. berita yang sangat mengejut kan.. dye bitaw yang embah aku accident.. aku teros kuar bilik n bitaw mama.. rupe nyew mama dah sediye taw n call untie aku kat kampong.. antie bitaw embah kritikal.. otak nye dah mati.. tapi jantung still hidop lgie.. aku x dapat tahan persaan.. sedayh hanya tuhan yang tahu.. then lepas solat isyak ayah aku bitaw yang embah dah meninggal.. YA ALLAH, memang mse too aku x ingat pape.. yang aku taw aku nak jumpe embah.. first time aku rase macam mane persaan bile orang yang kite sayang pergi tuk selame lame nye.. malam itu aku teros bertolak ke kampong..

Sampai saje perkarangan kampong.. rase sayu.sepi n penuh ngan kesedihan.. masuk je rumah, sume untie n sedare mare aku mengalir kan air mate.. terutama nenek ku.. aku langsung x dapat menahan perasaan.. walau pun aku try tahan coz sepanjang perjalanan air mateku x penah kering.. dye mengalir lgie.. tapi mase too embah still kat hospital.. dokter janji kul 10 pagi nnt bru bleh ambik jenazah sbb dokter kene buat postmortem coz atuk ku kene langgar n meninggal.. untie2 aku berkeras x bagi bt postmortem too.. tapi dokter kate itu prosidier.. terpakse ikut kan saje.. sementare nenunggu jenazah sampai.. sempat aku sedekah surah yassin n n bt tahlil ngan orang kampong tuk arwah embah..

Dalam pukul 10 lebeyh, jenazah sampai n siap tuk d mandi kan.. aku sempat cium embah sebelum dimandi kan.. embah hensem walau pun pucat.. selepas dimandi kan n siap d kapan aku sekali lagi cium arwah tuk kali terakhir.. aku jgak turut serta sembahyang kan senazah.. jenazah kemudian diturun kan ke perkarangan rumah tuk kaum adam pula sembahyag jenazah.. jenazah kemudian teros dibawa ke tanah perkuburan.. jenzah selamat dikebumi kan sebelum zohor.. alhamdulilah.. semu berjalan dengan lancar.. aku paling sedeyh tengok nenek.. camne mne beliau nak hidup tanpa teman hidup yang lebeyh setgh abad bersame pergi tuk selame nye.. YA ALLAH, kau tabah kan lah nenek ku..

arwah embah
YA ALLAH, yang maha pemurah lagi maha penyayang.. KAU tempat kan lah embah dalam kalangan umat MU yang soleh.. ampunilah dose embah ketika hidup nya.. KAU jauhi lah embah dari azab kubur.. berkatilah embah.. amin.. AL-FATIHAH..


(Embah, embah x der ngan sape lagi ainaa nak cubit manje.. sape lagi nak beli kan tauhu n tempe yang sedap kat kampong.. kan embah penah cakap."ainaa dari kecik lagie memang suke tempe n tauhu".. ngan sape lgie ainaa nak berguraw.. kalau ainaa tersedar malam2 kat kampong sape nak teman ainaa.. kat sape lgie ainaa nak mintak kebenaran tuk pinjam moto embah.. sape lgie nak kejot ainaa klu ainaa bangun lewat kat kampung.. ainaa sayang embah sangat.. sayang sangat.. cepat sangat embah pegi.. tanpe pape petande.. sume mengejut.. ainaa redha.. ainaa taw ALLAH lebeyh sayang kan embah dari ainaa sayang kan embah.. insyaALLAH sampai mase nanti ainaa akan ikowt embah..)

Sume yang baru akan jadi lame.. same jugak.. sume yang hidup pasti akan mati bile sampai mase..kite manusia hanya mampu merancang.. tuhan menentukan.. kematian,jodoh dan pertemuan sume telah ditetap kan sebelum kite melihat dunia lgie.. kite as manusia harus terima ngan hati yang terbuka.. sedekah n amal jariah mase kite hidup adalah sebahagian bekalan untuk kite bawa ke alam kubur.. semoga roh arwah embah dicucuri rahmat.. AL-FATIHAH..



6 Comments:

  1. wany said...
    takziah ainaa...kuatkan semangat.wany nak tanye,ni yang belah mane ni?sorry2..
    ainaa.leogirl said...
    belah mama..
    kat banting la..
    thanx wani...
    MiZu² said...
    ainaa..sabar bebanyak k.. takziah gak wat ko...
    ainaa.leogirl said...
    thnx a lot...
    beyonddelife said...
    sabar ye aina..sdkah alfatihah byk2
    ainaa.leogirl said...
    insyaALLAH.........
    thnx pesa......

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates